Monday, February 21, 2011

Copy Paste sikit,,Note by Zai Misri..

Memanglah sukar untuk melupakan seseorang yang kita cintai sepenuh hati. Tiada seorang pun manusia yang akan dapat semua yang diingini di dalam hidupnya.

Walaupun pedih, tetapi kita sebagai manusia biasa terpaksa menerima dengan hati yang reda. Ajal, maut, jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Cuma cara kita diuji dan menanganinya sahaja yang berbeza.

Jika orang dah tak sudi, jauhkanlah diri daripadanya. Janganlah menyeksa diri sendiri kerana bila kita semakin dekat dengan orang yang kita cintai, kita akan semakin menderita. Anggaplah apa yang terjadi sebagai satu pengajaran.

Mungkin dulu kita pernah menyakiti hati orang lain.Sedarlah apa yang pernah kita lakukan pada orang lain walaupun bukan orang yang sama membalasnya pada kita, tetapi balasan daripada Tuhan tetap ada dalam pelbagai cara. Mungkin dengan cara ini sahaja dapat menginsafkan kita supaya tidak mempermainkan perasaan orang lain pada masa depan.

Kadang-kadang kita rasa, inilah cinta kita yang sejati. Tetapi kita hanya sedar selepas kehilangan orang yang kita cintai.

Oleh kerana ego terlalu tinggi kadang-kadang susah untuk kita menerima hakikat bahawa kita sudah tidak dicintai lagi. Merasakan kita masih dicintai kadang-kadang hanyalah andaian serta mainan perasaan untuk menyedapkan hati sendiri.

Semua yang berlaku adalah ujian Tuhan. Jangan ikutkan perasaan kecewa, walaupun tiada jodoh, berdoalah semoga dia hidup bahagia walau dengan siapapun dia bersama. Itu pun salah satu cara menunjukkan rasa cinta kita kepada seseorang.

Kita tidak mampu untuk menolak takdir yang telah ditentukannya. Berserahlah pada Yang Maha Esa, itulah yang sebaik-baiknya

No comments:

Post a Comment

Doa ketika Dukacita & Sedih

"Ya Allah,sesungguhnya aku adalah hambaMU,anak kepada hambaMU,anak kepada hamba perempuanMU,ubun-ubunku di tangan MU,terlaksana keatasku hukumanMU,dan adil kehakimanMU terhadapku,aku memohon kepadaMU dengan setiap nama yang ENGKAU namakan dengan diriMU, atau ENGKAU turunkan di dalam kitabMU,atau ENGKAU telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMU atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMU,jadikan AL-QURAN penenang hatiKU,cahaya di dadaKU,penghapus kedukaanKU dan penghilang kesusahanKU"....AMIN